Pulpettirivien tilalle ovat tulleet muuntojoustavat tilat, joissa lapset saavat vaikka maata Kuinka tyrauha silyy nykykouluissa?

13.08.2018

 

Viel lukuvuoden alussa ensimmisen luokan oppilaat totuttelevat koulunkyntiin luokassa. Kun siit tulee tutumpaa, voidaan tunneilla levittyty yksin tai ryhmss kytvlle tai sekoittaa vierekkisi rinnakkaisluokkia keskenn. (KUVA: RIO GANDARA / HS)

Vaikka vanhat koulurakennukset rakentuvat yh luokkahuoneista kytvien ymprill, uusissa koulurakennuksissa ja koulujen peruskorjauksissa luokkahuoneesta halutaankin tila, joka muuttuu ja joustaa.

Tln ala-asteen koulun rehtorin Paula Luopio-Lemetyisen mukaan ryhm- ja parityskentelylle annetaan Tlss paljon sijaa. Perusopetuksen opetussuunnitelmakin painottaa, ett lasten pit osata toimia porukassa.

Mitn dramaattista muutosta uusi opetussuunnitelma ei ole tuonut, toppuuttelee erityisasiantuntija Jaakko Salo Opetusalan ammattijrjest OAJ:st.

”Perustilanne ei ollut ennenkn se, ett opettaja puhuisi yksin ja luokassa istuttaisiin suorissa riveiss. Tm on pitk kehityskulku.”

Nykyaikaisen luokkahuoneen ihanne on niin sanottu ”muuntojoustava tila”. Ei ole yht tapaa opettaa, ja siksi yksi ratkaisu tilankyttn ei riit. Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian professorin Kirsti Longan mukaan pperiaate on, ett tila sallii muokkaamisen.

”Vallitseva ajatus on joustavuus. Sen takia ei voi sanoa, mik on yksi ja paras tapa asetella oppilaat luokkahuoneeseen. Tapoja on varmaan niin monta kuin opettajiakin”, sanoo mys Salo.

LIS HELSINGIN SANOMISSA >>>

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005788988.html

YLLPITO JA TUKI: info@oppimaisema.fi   •